*

Kuntavaalit ovat koulutusvaalit

Terveiset Pohjois-Suomen opettajapäiviltä Oulusta! Tulevien kuntavaalien kannalta opettajapäivät tarjoavat arvokasta tietoa myös kuntapäättäjälle. Sote-uudistuksen seurauksena kuntien päätäntä- ja budjettivallasta puolet siirtyy maakunnalle. Puolet siitä mitä jää, liittyy koulutukseen ja varhaiskasvatukseen.

Opiskelen ammatilliseksi opettajaksi ja tämän myötä minulle on tullut selväksi, että  opetusala on kokemassa historiansa suurinta muutosta. Digitalisaatio tuo mukanaan mahdollisuuksia, joita ei ole aikaisemmin ollut käytettävissä. Digitalisaation ansiosta myös eriarvoisuus opetuksen välillä vähenee, sillä jokainen voi halutessaan esimerkiksi katsoa sen parhaan mahdollisen luennon valitsemastaan aiheesta.

Digitalisaatio ei kuitenkaan ratkaise sitä ongelmaa, että miten saamme riittävää osaamista niille maaseudun paikkakunnille, joissa riittäisi työtä esimerkiksi kotimaisten raaka-aineiden jalostamisen suhteen. Ainoa vaihtoehto saada osaamista maaseudulle on kouluttaa paikallisia nuoria, jotka ensisijaisesti haluavat asua ja elää kotikonnuillaan.

Ammatillinen koulutus muuttuu aidosti osaamisperusteiseksi, joka tarkoittaa ettei oppijan ole välttämätöntä osallistua sellaiseen opetukseen, jonka hän jo hallitsee. Voidaan todeta esimerkiksi näyttökokeen avulla, että hän osaa jo asian siltä osin. Työnantajat tarvitsevat juurikin osaajia, ei oppitunnilla muuten vain aikaansa viettäneitä.

Kunnan päätösvallan alla olevista ja erityisesti lapsiperheiden palveluista tärkeimmiksi muodostuvat perusopetus ja varhaiskasvatus. Näistä myös kuntavaaleissa valittavat poliitikot aidosti päättävät. Siitä on lähdettävä liikkeelle, että varhaiskasvatus ja alakoulun opetus on oltava saatavilla mahdollisimman läheltä perheiden koteja. Yläkoulun ja toisen asteen oppijoille tulee olla mahdollisuus käyttää sujuvaa joukkoliikennettä. Toisen asteen koulutuksen järjestämisvastuu on useimmiten koulutuskuntayhtymillä.

Oulussa tilanne on verrattain hyvä. Nuoret voivat halutessaan myös jäädä kaupunkiin opiskelemaan ammattikorkeakouluun tai yliopistoon. Työnantajille on tarjolla riittävästi osaavaa työvoimaa.

Parannettavaa jää tilojen turvallisuuden kehittämiseen, sillä henkilökunnan ja oppilaiden tulee saada toimia homevapaissa tiloissa. Myös ryhmäkokoihin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Esimerkiksi varhaiskasvatuksessa voitaisiin Oulussa käyttää suurempaa hoitajamitoitusta kuin mitä laki määrää. Tämä olisi kaikkien etu.

Perusopetuksessa oppilaalle tulee turvata rauhalliset oppitunnit. Häirikön paikka ei ole luokassa. Pienemmissä yksiköissä lähellä omaa kotia on koulunkäynti turvallista ja mielekästä. Siitä tulisi lähteä liikkeelle, että yksikkö on niin pieni, että kaikki oppilaat ja opettajat tuntevat toisensa nimeltään.

Jari-Pekka Teurajärvi (kesk.)

teurajarvi@hotmail.com / 0408073847

 

 

Voit lukea kaikki aikaisemmat Jari-Pekka Teurajärven kirjoittamat Uuden Suomen blogit täältä: http://jari-pekkateurajrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/

 

LÄHTEET

Pohjois-Suomen opettajapäivät 2017

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän SeijaKastari-Johansson kuva
Seija Kastari-Johansson

Olet kunnallisvaaliehdokkaana. Laitan tähän vähän viestiä siitä, miten varhaiskasvatuspalvelut eriarvoistavat monella tapaa. HeSa 23.1. kirjoitti siitä, miten yksityiset päiväkodit kasvavat nopeasti. Tässä linkki siitä:

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005056589.html?ut...

Ne perheet, joilla ei ole kymppiäkään ylimääräistä, heille lisämaksulla olevat yksityiset palvelut eivät luonnollisestikaan ole vaihtoehto. Näin eriarvoisuus pienten lasten perheiden välillä voimistuu ja yhä useampi lapsi jää näiden palvelujen ulkopuolelle.

On selvää, että kunnat eivät selviä enää ilman yksityisiä päiväkoteja. Erikoista sen sijaan on se, miten yhteiskunnan varoja jaetaan eri päiväkotien välillä, vaikka kaikki, oli sitten kyse kunnan, yhdistyksen tai yrityksen päiväkodeista, tekevät tismalleen samaa työtä.

Ruotsissa tähän asiaan on puututtu jo kauan sitten. Siellä laki edellyttää kuntia kohtelemaan kaikkia palveluntuottajia samalla, tasavertaisella tavalla, riippumatta siitä, onko palveluntuottaja kunta, yhdistys vai yritys. Jokainen päiväkoti saa resurssinsa samoilla ehdoilla eikä perheiltä saa periä lisämaksuja.

Meillä on jo kiire asian tiimoilta. Mielestäni pitäisi olla isoja ja pieniä palveluntuottajia, kunnan yhdistysten ja yritysten päiväkoteja. Monimuotoisuus takaisi sen, ettei nyt oleva suunta siitä, ketkä palveluja tuottavat muutaman vuoden päästä, isot toimijat - kunta ja isot yritykset.

Käyttäjän Jari-PekkaTeurajrvi kuva
Jari-Pekka Teurajärvi

Kiitos kommentista Seija.

Suomessa lainsäädäntö takaa sen, että jokaiselle on tarjolla laadukkaat varhaiskasvatuspalvelut. En näe siinä mitään väärää, jos joku omalla rahalla hankkii peruspalvelun päälle vielä ekstraa.

Ongelmaksi se koituu siinä tapauksessa, että saman yksikön sisällä toinen saa vaikkapa monipuolisemman aamupalan kuin toinen, koska pystyy sen rahalla ostamaan.

Tärkeintä tässä on lapsen etu ja sitä täytyy valvoa. Enemmän olen huolissani siitä, ettei jostakin syystä yksityinen palvelun tarjoaja pystyisi täyttämään lain asettamia velvoitteita. Tähän tilanteeseen voitaisiin ajautua liiallisen voiton tavoittelun johdosta.

Käyttäjän SeijaKastari-Johansson kuva
Seija Kastari-Johansson

Etkö näe siinä mitään kummallista, että sote-palveluihin tuodaan jokaiselle kansalaiselle tasavertaiset mahdollisuudet valita palveluntuottaja. Miksi ei sama ajattelu ole lähtökohtana varhaiskasvatuspalveluille?

Itse näen, että näin yhteiskunta kasvattaa ja opettaa, että "Rahalla saa ja hevosella pääsee!" Itse en olisi valmis tähän kehitykseen jo varhaiskasvatuksesta alkaen.

Käyttäjän Jari-PekkaTeurajrvi kuva
Jari-Pekka Teurajärvi

Tilannehan on jo nyt se, että jokainen voi valita sote-palvelunsa. Yksityisestä palvelusta joutuu kuitenkin osan maksamaan itse kuten myös julkisesta palvelusta.

Uudessa sote-mallista tuo asiakkaalle jäävä maksu muuttuu pienemmäksi, mikäli hän valitsee yksityisen palvelun.