*

Auton rattiin 15-vuotiaana

Suomen ajokorttiluokat pitäisi uudistaa ja pyrkiä eroon mopoautoista. Ruotsissa on käytössä Epa- ja A-traktoreita, joissa runkona on normaali auton kehikko. Olisikin järkevää ottaa käyttöön myös Suomessa A-traktori tai kevytauto (L7e), jossa normaali autoon asennettaisiin nopeuden rajoitin. Ajokorttiluokan vaihtuessa olisi auton omistajalla hänellä jo tuttu ajoneuvo heti käytössään. Vain nopeuden rajoitinta tarvitsisi säätää. Rajoitin maksaa asennettuna 300-500€.

15-vuotias voisi ajaa kyseisellä ajoneuvolla AM121-luokkaan (kevyt nelipyörä) oikeuttavalla ajokortilla 45 km/h. 16-vuotias voisi ajaa samalla ajoneuvolla ja uudella B1 ajokorttiluokalla 60 km/h. Kyseinen B1 ajokorttiluokka on EU-säädöksissä olemassa, muttei käytössä Suomessa. 17-vuotiaana saisi ajaa jo liikennerajoitusten mukaisesti B-ajokortilla. Tämä on EU-direktiiveissäkin sallittua, vaikkakin useimmissa EU-maissa, kuten Suomessa noudatetaan 18 vuoden alaikärajaa B-ajokortille. Portaittain suomalaiset oppisivat turvallisen ajamisen taidon. Mikäli EU-direktiivit antaisivat periksi, voisi puolestani jo 15-vuotiaat saada B1-ajokortin eli ajaa liikenteessä 60 km/h kevytautolla.

Nykyään 15-vuotiaille sallittu mopoauto eli kevyt nelipyörä on vaarallinen liikenteessä. Vaarallinen kuljettajalle ja matkustajalle, joita saa kyydissä olla kuljettajan lisäksi yksi. Suomen teillä päristelee muutama tuhat mopoautoa ja niiden liikennevahingot ovat nelinkertaisia mopoihin ja kolminkertaisia henkilöautoihin verrattuna.

Mopoautoja pidetään liikenteessä tien tukkoina, sillä ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on 45 km/h. Kevyt nelipyörä saa painaa kuormittamattomana enintään 350 kg, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että sen turvallisuusominaisuudet ovat heikot. Esimerkiksi Liikenneturva on ollut huolissaan mopoautojen hitauden muulle liikenteelle aiheuttamasta vaarasta. Syyskuun 2006 alusta mopoautoihin tuli Suomessa pakolliseksi hitaan ajoneuvon kolmio, joka vaaditaan myös traktoreissa ja niihin kytkettävissä hinattavissa ajoneuvoissa.

Mopoautot kuuluvat L6e-ajoneuvoluokkaan ja niistä ei peritä Suomessa autoveroa, käyttömaksua (ajoneuvoveron perusosaa) eikä dieselveroa (käyttövoimaveroa). Mopoautojen hinnat alkavat kuitenkin 10 000 eurosta eli samalla rahalla saisi pienen uuden tai käytetyn henkilöauton. Henkilöauton turvallisuus- ja ajomukavuusominaisuudet ovat kuitenkin huomattavasti mopoautoa paremmat. Mopoauton vakuutusmaksut ovat myös erittäin korkeat. Pelkkä liikennevakuutus voi maksaa 1500€ vuodessa ja siihen vielä päälle kasko. Mopoauto on siis vain varakkaiden perheiden lasten ulottuvissa.

Uudet ajokortti- ja ajoneuvoluokat mahdollistaisivat syrjäseutujen nuorten turvallisen kulkemisen harrastuksiin. Joukkoliikenne ei ole vaihtoehto harvaan asutuilla alueilla. Kaupunkilaisnuorista muutkin kuin varakkaimpien lapset pääsisivät näinollen liikenteeseen omalla autolla.

Insinööri Jari-Pekka Teurajärvi (ps.), Oulu

Kirjoitus on julkaistu mm. Forum24-lehdessä 8.3.2016 (verkko) ja 8.3.2016 (printti).

Uusi Suomi uutisoi 6.3.2016 blogiini perustuen: Uusi ehdotus Suomen liikenteeseen: ”Eroon mopoautoista”

LÄHTEET

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kevyt_nelipy%C3%B6r%C3%A4

https://fi.wikipedia.org/wiki/EPA-traktori

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/08/05/liikenneopettaja-traktoriauto-voisi-olla-mopoautoa-turvallisempi/201410852/304

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/08/05/idea-teinien-autot-kulkemaan-60-kilometria-tunnissa/201410847/304

http://yle.fi/uutiset/trafi_esittaa_jo_16-vuotiaana_yksin_auton_rattiin_on_paljon_nuoria_jotka_tarvitsevat_autoa_harrastuksiin_ja_koulunkayntiin/8391897

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Näin helsinkiläisenä on vaikea ymmärtää, mihin nuoret autoa tarvitsisivat, mutta maaseudun näkökulmasta asia voi näyttää erilaiselta. Nuorten ajokorttiluokkia voisikin kokeilla alueellisesti esimerkiksi Pohjois-Suomen alueella. Jatkossa asiasta voisi päättää tulevat maakuntahallinnot itsenäisesti.

Käyttäjän Jari-PekkaTeurajrvi kuva
Jari-Pekka Teurajärvi

Kiitos kommentista Mikko. Maaseudulla välimatkat ovat pitkät, mutta julkista liikennettä ei käytännössä ole lainkaan.

Kävin tällä viikolla mutkan Oulusta Tampereella omalla autolla. Pysähdyin Etelä-Pohjanmaalla eräällä huoltamolla ja kahvitaukoni aikana huoltamon pihalla kävi 6 eri mopoautoa. Tästä voisi päätellä, että mopoautopopulaatio voi poiketa alueellisesti paljonkin. Oulussa en ole nähnyt edes saman päivän aikana noin montaa mopoautoa. Syy tähän voi olla se, että myös Oulun kaupungissa kuten pääkaupunkiseudullakin pääsee onnikalla (bussilla) melko hyvin paikasta toiseen.

Olen kotoisin Lapista ja tiedän, että sinne kevytautot ja vastaavat sopisivat todella hyvin.

Reijo Jokela

Eli tulevaisuudessa 15-vuotiaan kohdalla ratkaisisi asian käveleekö, vai meneekö autolla, pahimmassa tapauksessa muutaman metrin matka asuinpaikassa suhteessa maakunnan rajaan? Miten sitten tuon rajan ylittävä liikenne? Saisiko toisen maakunnan kortilla ajaa toisessa?

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Traktorimönkijä on jo keksitty. Kortin saa ilman opetusta. Halpa vakuutus. Uusien hinnat 5000€- ylöspäin. Katteita saa. Isällekin hyödyllinen saa puut metsästä ja lumityöt tehtyä. ( lapsiahan ei nykyisin noihin työhommiin ennen 25 ikävuotta ole sopiva patistaa. ) Ratkaisu on siis jo olemassa.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Mönkijäksi rekisteröityä (L7e) mönkijää ajaessa vaaditaa henkilöautokortti. Eli nämä kaikki mönkkärit, joissa on neliskulmainen moottoripyörän rekisterikilven kokoinen valkopohjainen kilpi.

Mopomönkkärit (L4e) vaatii mopokortin ja niissä on myös mopon kilpi. Huom, ei saa ajaa ilman korttia, vaikka olisi syntynyt ennen 1985. Toki autokortti riittää tällekkin.

Traktorimönkijää, jossa on keltapohjainen traktorin kilpi, saa kuljettaa traktorikortilla (T-luokka). Mönkijän voi rekisteröidä traktoriksi vain, jos se on traktoriksi tyyppihyväksyttyä mallia ja pääsääntöisesti kaikki tälläiset mönkijät on kilvissä uudesta lähtien. Eli ts. et voi rekisteröidä maastomönkijää traktoriksi, vaikka sen rajoittaisi ja laittaisi kaikki valot ja muut varusteet.

Kilvettömän eli maastomönkijän kuljettamiseksi tiellä tarvitaan taas autokortti. Väliaikaiset pienet siirrot on sallittuja, mutta todella pienessä mittakaavassa. Asiasta lisää maastoliikennelaissa.

Reijo Jokela

Jos lähdetään siitä, että lasten tulee saada liikkua moottoriajoneuvoilla, niin mitähän lisäarvoa siitä saadaan, että noilla mönkijöillä tai vastaavilla palellutetaan itsensä.
Lähtökohdan tulisi olla, että jos moottorin avulla liikutaan niin sen täytyy olla turvallista. Muuten mennään lihasvoimalla. Liikalihavuuden ja liikkumattomuuden aikana olisi syytä miettiä tarkaan onko lihasvoimalla liikkumisen lopettamista jrkeä siirtää yhtään nuoremmaksi.

Enkä näe nyt oikein linjaakaan ajatuksessa, että ihmiset joiden henkinen kasvu vie (virallisen näkemyksen) mukaan vielä 3 vuotta, ennen kuin keykenevät päättämään polttavatko, tupakkaa, voisivat pyöriä autoilla liikenteessä, jossa päätöksillä voi olla henkiä vaativia seuraamuksia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Suomessa kaikki kaatuu tolkuttomaan verotukseen ja sääntelyyn.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Täällä Helsingissä poikittaisliikennettä ei juurikaan ole. 8 kilometrin harrastusmatka tiattuu isin kyydillä 10 minuutissa, mopolla 12:ssa ja bussilla on piipahdettava keskustan tuntumassa kääntymässä, matkaa kertyy yli 25 km ja matkaan kuluu 45-50 minuuttia. Kun bussiaikataulujen johdosta paikalle joutuu tulemaan 10-15 etuajassa, on aikahävikki liki tunti/treenimatka. Kun treenejä on 4 kertaa viikossa ja pelit päälle, julkisia käyttäen matkustamiseen kuluu 8-12 tuntia ylimääräistä aikaa viikossa.

Näillä kaupunginosien välisillä poikittaisteillä on 40-60 km/h rajoitukset, joten ajonopeuden tulisi mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi olla vähintään tuon 60 km/h näillä kulkupeleillä. Mopoautoja on Helsingissä ihan tukoksi asti. On järjetöntä kuitenkin noilla lasikuitulaatikoilla antaa jälkeläisten kurvailla. Mopoatot ovat nopeuteensa nähden liian isoja, kokoonsa nähden liian hitaita ja törmäystilanteissa turvattomia.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Näillä EPA-traktoreilla voisi olla myös hyvä työllistävä vaikutus kun vanhoja autoja muutettaisiin traktoreiksi ja mahdollisesti takaisin autoiksi.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Nyt kun mopokortti maksaa n.410-eteenpäin,ja kaikki muut maksut päälle,tulee sille hintaa miltei 700.Mopoautokortti erikseen,ja T-kortti erikseen,ei näistä mitään halvennusta tule ajokorttia suoritettaessa.J akun suomessa on sikahintaiset kortit,about 3000 euron täysin sairastakin kiskontaa(virossa n.700)usassa 100 jne.Niin on selvä,ettei pienituloiset nuoret korttia saa.

Vakuutusmaksut,ajoneuvoverot,bensanhinnasta yli 60 % veroa jne.Tämä maa onkin veroa veron päälle maa.jossa niiden nuorten autokortin saaminen on tehty tahallisesti mahdottomaksi,joilla ei ole rikkaita vanhempia,tai duunia opiskelujen ohessa.Ne on rikkaiden lapset joilla on vara hankkia ne kortit ja pelit.Hallitus joka on näiden ryhmien edunvalvoja,on kaikessa muussakin tehnyt suomesta luokkayhteiskunnan,veroineen ja veroa veron päälle systeemeineen.

Tällaista satua siitä että nuoret käyttävät julkista liikennettä,eivätkä hommaa jotakin korttia,on helppo kirjoitella:koska totuus on se,ettei heillä ole varaa.Kun julkisia on karsittu onkin yhtäöä mahdoton,ei pääse sinne 80 kilsan päähän 2 tunnin ilmaisduuniin,kun ei pyörällä tai kävellen oikein jaksa,niin taas saadaan työttömyystilastot kaunisteltua ,kun karenssi pätkähtää päälle.

Siisti keksintö näiltä valopäiltä,jotka istuvat hesassa keksintöjään laatimassa.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Miten olis vaikkapa opetuslupa? Senhän on kehuttu olevan "sikahalpa". Vaihtoehtojahan on.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

EPA traktori on todella hyvä ja fiksu ratkaisu. Svenssonit ovat jo 30 luvulta alkaen tuota mahdollisuuta käyttäneet. Olisiko siinä sitten myös selitys liikennekulttuurin erilaisuuteen ja liikenteen sujuvuuteen ?

Vaan se mikä toimii Ruotsissa muuttuu rajan yli tultaessa vaaralliseksi ja tietysti Suomessa mahdottomaksi.

Eli EPA tai A traktoria ei voi saada rekisteriin, koska ajoneuvoa on muutettu liian paljon. Ruotsissa rekisteröidyllä EPA-traktorilla ajaminen Suomessa vaatii B-luokan ajokortin. Huhtikuussa 2014 kansanedustaja Simo Rundgren teki kirjallisen kysymyksen EPA-traktoreiden hyväksymisestä myös Suomessa. Suomen viranomainen ei tietenkään halua tehdä mitään helpotuksia lakiin, eikä virkamiehet pura vapaaehtoisesti mitään himmeleitä.

Eikös EU ssa pitänyt näitä lakejakin harmonisoida ja järkevöittää ? Nyt pennut ajelevat kusenhajuisissa lasikuitukopeissa jotka menevät nurin pelkällä potkulla. Hengenavaarallisia ovat. En antaisi lapselleni käyttöön mistään hinnasta.

Koko juttu muistuttaa typeryydessään takajarruvalojen kieltoa Suomen liikenteessä. Asia pähkittiin monta vuotta ja nenänkaivajia riitti. Kunnes sitten 1987 saatiin muutos lakiin. Kovin on vaikeaa Suomen viranomaiselle kaikki se mikä liikkuu kumipyörillä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870874

Erkki Lankinen

Peruskoulu päättyy 16 vuotiaana.

Silloin täytyy päästä kouluun.

Otappa se tanko nyt ihan oikeasti käteen ja kato mitä tapahtuu.

Erkki Lankinen

Ylipäätään en itse käsitä, kuinka voi olla olemassa maa, jonka lainsäädäntö keskittyy nimenomaan liikenteen vahtaamiseen. Miten helvetissä voi olla maa ja kansa, jonka insinööritaito ja koko järjestelmä on valjastettu ylinopeuksien valvontaan?

Onko tätä muka missään muualla??? :D

Pekka Korkiakoski

Ylinopeus ei kait ollut se pointti.

Erkki Lankinen

Ei oo ei, vaan se loputon mielenkiinto kytätä puskissa asiaa, jota on vaan helppo rahastaa, on mun pointti. Täällä ei oikein näytä älli riittävän mihinkään muuhun kuin yksinkertaiseen kyttäämiseen ja muitten asioista huolehtimiseen ns. turlvallisuusnäkökohta edellä. On se gauheeta, jos pennut ajaa autoa... Se on tosi gauheeta. Ensioitkosia täynnä koko maa koppalakki päässä.

Muistetaan se turlvallisuus niin. Ei ajeta siellä peräkkäin kuin köyhän talon porsaat niiiiiiiih....

Asenne on siis kokonaisuutena tuo. Asioista päättävät sellaiset jäärät että et uskokaan. Suomessahan edetään liikenteen ja liikennekulttuurin kehityksen kanssa niinsanottujen paremmin tietävien tahojen ohjeitten mukaan. Kuvioon kuuluu mm. autokoulut, joilla ei pitäisi olla mitään sananvaltaa yhtään mihinkään. Autokoulun tehtävä on vain opettaa asiakkaansa ajamaan ja piste. Jos täällä tajuttaisiin tämä homma, sieltähän lähtisi taas muutama työpaikka joiltain täysin joutavilta Itkosilta.

Pekka Korkiakoski

Pohjois pohjanmaalta kotoisin ja silloin nuorena kun siellä asustelin, niin traktoreilla siellä koulussa käytiin, mopo autoja ollutkaan. Et kyllä sillä pahempaa jälkee saa ku lasikuitu kopperolla, tietty turvaton on mopoauto ......

Ja toi laki uudistus yms, vanhoja autoja saa halvemmalla kuin, mopoautoja, et lisää vaan koheltajia, liikenteeseen.

Käyttäjän MikkoNiska kuva
Mikko Niska

Liikenne on suomalaisittain tarkasteltuna lähes yksinomaan verotuksellinen ilmiö.

Ja kun lähtökohta on idioottimainen, ovat sitä myös seuraukset. Kysymys siitä voitaisiinko Suomessa viimeinkin tarkastella ajoneuvoverotuksen sijaan teknisiä ja tosiasiallisesti liikenteellisiä ja liikenneturvallisuuteen liittyviä asioita, jäänee elinaikaodotteen kehyksessä näkemättä.

EPA- ja A-traktorit olisivat monin verroin järkevämpi ratkaisu nuorten ihmisten sinällään täysin ymmärrettäviin ympärivuotisiin liikkumistarpeisiin, varsinkin taajamien ulkopuolella.

Valitettavasti lienee niin, että suomalaiset ovat jokseenkin pysyvästi kykenemättömiä muuhun kuin siihen samaan itsensäkiusaamisen jatkumoon, jonka tuloksena meillä on aivan turhaan moni asia päin seiniä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kaikkien aikojen eka Teurajärven blogi, jota suosittelen. Tehkää asialle jotain kun kerran olette hallituksessa. Edes yksi fiksu päätös tälle vuodelle.

Toimituksen poiminnat