Osuuskauppa Arina myy jatkossakin itämerenlohta?

  • Osuuskauppa Arina myy jatkossakin itämerenlohta?

YLE julkaisi uutisen "Jatkuuko lohen ostoboikotti tulevana kesänä?", josta selviää että Osuuskauppa Arina aikoo jatkossakin myydä Itämerenlohta:

"S-ryhmässä luonnonlohen myyntiin suhtaudutaan myönteisesti, mutta lopullinen päätösvalta on alueellisten osuuskauppojen käsissä. S-ryhmän lähes 200 palvelutiskistä pieni osa on valtakunnallisen elintarvikeyhtiö Apetitin hoidossa, joka noudattaa omassa päätöksenteossaan WWF:n suositusta.

- Kun tämä asia sai julkisuutta viime kesänä, niin me käytiin keskustelua asiakkaiden kanssa, ja päädyimme siihen, että meidän hoitamissa myyntitiskeissä luonnonlohta ei ole myynnissä. Meidän reaktio lähti liikkeelle hyvin pitkälti siitä, mitä mieltä asiakkaat eli alueosuuskaupat olivat, painottaa toimitusjohtaja Matti Karppinen Apetit Oy:stä.

Pohjois-Suomen alueella toimivassa Osuuskauppa Arinassa nähdään, että luonnonlohi, jos mikä, on lähiruokaa. Arina onkin sorvannut tulevaksi kesäksi oman linjauksen Apetitin kanssa. Näin esimerkiksi Kemin, Tornion ja Oulun Prismoissa luonnonlohta myydään tavalliseen tapaan.

- Kyllä me Arinassa toimitaan S-ryhmän linjauksen mukaan eli meillä on Perämeren luonnonlohta myynnissä. Alueellisia viilauksia voidaan tehdä ja mekin on Apetitin kanssa tästä keskusteltu paikallisella tasolla. Meillä on hyvä yhteisymmmärrys siitä, että meidän Prismoissa Apetitin pisteissä luonnonlohta tulee olemaan myynnissä, painottaa valikoimapäällikkö Janne Tapio Osuuskauppa Arinasta."

Sanoista tekoihin

Olen Muonionjoen rannalla lapsuuteni asunut ja koko elämäni seurannut lohikeskustelua. Olen myös usein julkisestikkin ottanut kantaa lohikysymykseen, viimeksi kirjoitin mielipidekirjoituksen sanomalehti Kalevaan "Kautta aikain huonoin kirjoitus Itämerenlohen merikalastuksen puolesta?"  ja kirjoitus oli vastine sanomalehti Kalevan toimittaja Antti Ervastin mielipidekirjoitukseen "Mahtava lohikesä ja melkoisen kiivas soppa".

Olen päättänyt asettua ehdolle Osuuskauppa Arinan edustajiston vaaleihin 2014, koska näen että se on paras kanava vaikuttaa lohikysymykseen ja pyrkimykseen saada Itämerenlohi pois osuuskaupan valikoimista. Arinan edustajiston vaalit 2014 käydään 31.3.-11.4.2014 välisenä aikana. Tulos julkaistaan 17.4.2014. Mitä tuon mukanani edustajistoon ja vaaliteemani ovat:

  • Itämeren lohi pois Arinan tuotevalikoimista!
  • Pohjoissuomalaisen perheellisen ihmisen ääni.
  • Halvemmat hinnat ja paremmat kanta-asiakasedut.
  • Investoinnit kotimaahan ja kotimaakuntaan sekä henkilökuntaan.
  • Enemmän pienten ja paikallisten tuottajien tuotteita valikoimaan.
  • Vähemmän mainontaa, koska se vain nostaa tuotteiden hintaa.
  • Teknologisen osaamisen tulevaisuuden palveluiden kehittämisessä.

Kampanjani tärkein tavoite on saada aikaiseksi keskustelua ja näkyvyyttä itämeren lohikysymykseen. Lopullisena tavoitteena on saada itämeren lohi pois Arinan (ja kaikkien muidenkin jälleenmyyjien) valikoimista, kunnes kanta kestää valikoivan ammattimaisen kalastuksen. Asiakkaille pitäisi myös rehellisesti tiedottaa itämeren lohen dioksiinipitoisuuksista ja siitä, että lohta ei suositella lasten ja raskaana olevien ihmisten ravinnoksi.

Kampanjani tarkoituksena on myös saada kuluttajat suosimaan kotimaisia puhtaita ja elinvoimaisia sisävesiemme kaloja ruokapöydässään.

Voit seurata vaalikampanjaani poliittisilta kotisivuiltani www.teurajarvi.net tai julkiselta Facebook -sivustoltani. Pyrin saamaan lohikysymyksen myös oman ryhmäni yhdeksi vaaliteemaksi, jolloin asia saa enemmän näkyvyyttä ja vaikuttamisen mahdollisuudet paranevat entisestään.

 

Taloussanomat uutisoi 7.4.2014 Arinan vaaleihin liittyen: S-ryhmän vaaleista alkoi rähinä – "Kyse on periaatteesta"

YLE uutisoi 7.4.2014 Arinan vaaleihin liittyen: Arina jatkaa vaaleja normaalisti ehdokaslistojen virheistä huolimatta

YLE uutisoi 16.4.2014 Arinan vaaleihin liittyen: Perussuomalaiset ehdokkaat: Arinan vaalit uusiksi

Uusi Suomi uutisoi 16.4.2014 Arinan vaaleihin liittyen: Epäselvyys S-osuuskaupan vaaleissa? Perussuomalaisilta vakava syytös

Uusi Suomi uutisoi 17.4.2014 Arinan vaaleihin liittyen: Epäselvyys S-vaaleissa: Osuuskauppa lykkää tulosjulkistuksia

Uusi Suomi uutisoi 22.4.2014 Arinan vaaleihin liittyen: Perussuomalaisilla ”Arinajytky” S-vaaleissa – Epäselvyyksiä oli, muttei pahoja

Uusi Suomi uutisoi 23.4.2014 Arinan vaaleihin liittyen: US selvitti: Kuka todella hallitsee S-osuuskauppaa? 47 % poliitikkoja

 

LÄHTEET:

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ongelman aiheuttaa koko S-ryhmän linjaus alkaa syöttää ihmisille taas dioksiinilohta. Onnea ja menestystä vaaleihin tuolla agendalla.

Todellinen vaikutus Itämeren lohen tarjontaan saataneen aikaan vasta isommalla mediarummutuksella ja koko S-ryhmään kohdistuvalla painostuksella.

HOK-Elanto ryhdikkäästi ainakin vielä mainostaa kalatiskeillä, ettei se myy uhanalaisia kaloja. Ilmeisesti yksittäinen alueosuuskauppa kykenee tekemään itsenäisesti vastuullisia päätöksiä valikoimastaan.

Sääli, ettei Arina kykene ottamaan vastuuta tekemisistään. Tietääpä kiertää nuo kaupat kaukaa kun siellä suunnalla liikkuu. Toivottavasti kaikki muutkin ymmärtävät miksi niin tulisi tehdä.

Käyttäjän Jari-PekkaTeurajrvi kuva
Jari-Pekka Teurajärvi

Kiitos Börje kommentista. Meidän perhe on boikotoinut osuuskauppa Arinaa yli kaksi vuotta, juurikin tuon lohikysymyksen vuoksi. Muitakin ongelmia S-ryhmällä riittää korjattavaksi ja nämä ovat mainittu tekstini vaaliteemoissa.

Mietinkin jo, että ovatko loput vaaliteemoistani lohikysymyksen lisäksi liiankin hyviä toteutettaviksi?

Perustelu/pohdintaa:

S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on jo 45,6 % (2012), vaikka hinnat ovat kalliimmat kuin kilpailijoilla. Edes mukaan laskettu bonus ei pudota hintoja samalle tasolle kuin halvemmilla kilpailijoilla. Erikoista?

Lisäksi esimerkiksi ABC-asemilla ruoka on ala-arvoisen huonoa ja polttoaineet kalliimpaa kuin kilpailijoilla. Siitä huolimatta ketju on vallannut tienvarret ja kilpailijat ovat sulkeneet viereiseltä tontilta. Erikoista?

Jos vaaliteemani toteutuisivat, nousisi S-ryhmän markkinaosuus varmaan 70-80 prosenttiin, joka tarkoittaisi määräävää markkina-asemaa, lähestulkoon monopolia.

Osuuskunta on parhaimmillaan erittäin hyvä asia asiakasomistajalle, mutta onko se oikein viritettynä jopa liiankin hyvä ja lopulta tappaa kilpailun/kilpailijat?

Nythän S-ryhmä alkaa rohmuamaan myös pankki- ja vakuutusasiakkaat omaan järjestelmäänsä.

LÄHTEET:
http://www.pty.fi/julkaisut/tilastot/

Toimituksen poiminnat